W jakie narzędzia, przyrządy i pomoce trzeba się zaopatrzyć, aby praca przy tworzeniu instrumentu była łatwa i przyjemna.
Ważnym elementem wyposażenia naszego warsztatu są oczywiście przyrządy pomiarowe.
Nie może zabraknąć suwmiarki, miarki, kątownika czy przymiaru wykonanego na stalowej taśmie – przyda sie do dokładnego ustawienia menzury w instrumencie. Przymiar taki można kupić w sklepie z artykułami metalowymi i narzędziami ( w markecie raczej nie będzie ).
Sklep w Warszawie: ul Mińska 24 na Pradze Południe.
Powinniśmy się również zaopatrzyć w ołówki, rysik i punktak, o młotku nie wspominając.
Pilniki do drewna i metalu również się przydadzą.
Nie możemy zapomnieć o wszelkiej maści ściskach. Bez nich, sklejając elementy instrumentu nie będziemy mogli ich odpowiednio ścisnąć i pozostawić do wyschnięcia wiązania.
Do pracy trzeba się przygotować „sprzętowo”. Jeżeli nie dysponujemy odpowiednimi narzędziami i urządzeniami, trzeba będzie je kupić lub pożyczyć od szczęśliwego posiadacza.
Można oczywiście użyć ręcznych narzędzi, ale np. wyrzynarka mechaniczna ułatwi nam pracę i dzięki niej otrzymamy większą dokładność wykonania obrabianych elementów. Wyrzynarki użyjemy do wycięcia body, głowki gryfu, czy nakładki na główkę, zależnie od wykonywanego modelu instrumentu.
Frezarka będzie niezbędna do wykonania gniazd pod elektrykę, frezowania kanałka
na pręt w gryfie.
Przy zastosowaniu szablonu i frezów z łożyskiem kopiującym możemy w łatwy
sposób obrobić zarys body gitary.
Frezy, między innymi z łożyskiem przy trzonku i na końcu ostrza, to podstawowe, niezbędne wyposażenie frezarki. Wiertła walcowe również się przydadzą.
Przy wyprowadzaniu zarysu naszej gitary, pomocnymi narzędziami będą rozprężne wałki z płótnem ściernym. Przeszukując niemal cały net, okazało się, że są nigdzie niedostępne. Przypadek sprawił, że znalazłem komplet w sieci sklepów Jula, są tam nadal dostępne.
Proste w użyciu, potrzebna jest tylko wiertarka,
a dla utrzymania wałka w pionie przyda się
dodatkowo stojak do wiertarki, ułatwi to obróbkę
materiału. Pod obrabiane body trzeba oczywiście podłożyć płytę z otworem
na wałek ścierny i opuścić wiertarkę
w taki sposób aby wałek schował się ok. 2-3 mm w otwór, dzięki temu całą powierzchnią wałka obrobimy zarys body gitary.
Papier i płótno ścierne – bez tego nie wykonamy idealnie gładkiej powierzchni. Powinniśmy mieć w zapasie grubości 60, 100, 250, 500, 1200, 2000 i 5000.
Gradacja 5000 jest mniej szorstka od kartonu z brystolu, ale po wypolerowaniu drewna mamy wrażenie, że jest już lakierowane.
Przy pomocy kostki czy wałka z drewna sosnowego obłożonych płótnem ściernym wyprowadzimy niezbędne promienie zarysy i powierzchnie.
Możemy się również zaopatrzyć w gąbki ścierne dostępne na rynku, czy watę ścierną lub podobne materiały.
Przy obrabianiu powierzchni, wyprowadzaniu profilowania body, przyda się szlifierka oscylacyjna z odpowiednimi papierami. Szlifierkę tego typu kupimy już za 96 zł np. w Leroy Merlin lub Castoramie.
Dobrą inwestycją jest taśmowa szlifierka stołowa. Dzięki niej obróbka zgrubna zarysu gryfu i szyjki z główką będzie szła jak z płatka.
Inwestycja jest dobra z jednego powodu, jak wykonasz pierwszy instrument, na 99% będziesz robił drugi, trzeci… złapanie bakcyla jest niebezpieczne ale baaardzo przyjemne. Koszt takiej maszyny to ok 450 zł.
Oczywiście całą pracę pożemy wykonać heblem, dłutami, pilnikami i płótnem ściernym, wymaga to większej pracy ale również daje ogromną satysfakcję.
Dobra lutownica będzie potrzebna przy wykonywaniu połączeń elektrycznych.
Do wykonania niewielkich elementów zdobniczych główki lub podstrunnicy, dobrze jest mieć na wyposażeniu małą frezarko wiertarkę typu Dremel. Dokupić lub dorobić należy statyw, dzięki któremu można wykonać precyzyjne prace.
KLEJE
Kleje do drewna dostępne w www.guitarproject.pl
lub w sklepie w Warszawie na ul. Żwirki i Wigury 12
Klej do bindingu, bezbarwny, dobre wiązanie drewna z pcv. Sprawdzone rozwiązanie – klej bezbarwny w tubie do plexi PMa, klej do PCV się nie nadaje.