Publikacje/publications

mayones_piblikacjemartwe_dzwiekimostek

 

gitarowy_pl

Jak nauczyć się dźwięków na gryfie.

W pewnym momencie życia gitarzysty przychodzi taki moment w którym sam zaczyna tworzyć, improwizować. Można zdać się tylko i wyłącznie na słuch, ale pewna wiedza i umiejętności znajdowania odpowiednich dźwięków na gryfie na pewno będą dużym ułatwieniem.

Pewnie każdy, kto pomyślał o tym, żeby przyswoić dźwięki na gryfie spotkał się z takim obrazkiem:

Gryf

I w tym momencie większość ludzi stwierdziłaby, że to jest nie do opanowania.
Jakim cudem więc znajdują się ludzie, którzy bez zastanowienia, na wyrywki potrafią nazwać dźwięki na WSZYSTKICH progach gitary?

Geniusze?

Pokażę Ci prosty sposób, dzięki któremu nauczysz się gryfu swojej gitary 🙂

Przede wszystkim, nie próbuj uczyć się wszystkiego na raz. To mija się z celem Ty tracisz czas i chęci do dalszej nauki.
Jaka jest moja recepta?
Nie jestem odkrywcą tej metody, ale bardzo mi pomogła.

Ucz się każdego dźwięku osobno.
Próbowałem uczyć się dźwięków na strunach.

E F Fis G Gis A B C Cis ....
A B C Cos..
D Dis E F ...
itd.

Efekt był taki, że potrafiłem bez wahania wymienić dźwięki po kolei, ale jak miałem znaleźć dźwięk G gdzieś indziej, pojawiał się problem.

Zacznij np. od dźwięku pierwszej i szóstej struny “E”. Spróbuj odnaleźć ten sam dźwięk na strunie 4.
Jest to drugi próg. A teraz przyjrzyj się uważnie tym dźwiękom.

Dźwięk G na gryfie - magiczne trójkąty.

Rozmieszczenie dźwięku na wszystkich strunach można rozrysować za pomocą dwóch trójkątów.
W ‘pierwszym’ oczywiste jest, że na strunie 1 i 6 dźwięki są takie same, wystarczy tylko zapamiętać, że szukamy dźwięku na strunie 4 (D) i jest on dwa progi dalej.
Brakuje nam jeszcze dźwięku E na strunie 5 (A), 3 (G) oraz 2 (H) (w amerykańskim nazewnictwie B).
Tutaj druga rzecz, którą musimy zapamiętać.
Na 7 progu struny 5(A) mamy dźwięk pustej struny 6 czyli E, teraz aby odnaleźć ten sam dźwięk na strunie 3 przesuwamy się dwa progi dalej, a dla dźwięku E na strunie 2 dwa progi wcześniej. W ten sposób powstaje drugi trójkąt.

Na początku może to wydawać się skomplikowanie, ale wystarczy przez chwilę się przyjrzeć, żeby całość się rozjaśniła.

W ten sposób odnaleźć możemy wszystkie inne dźwięki.

Dźwięk G na gryfie - magiczne trójkąty.

Teraz wystarczy, że będziesz systematycznie uczył się wszystkich dźwięków po kolei.
Zacznij od jednego i ćwicz go na różne sposoby, w różnej kolejności.
Graj i śpiewaj dźwięki, które grasz, to na pewno ułatwi zapamiętywanie. Udowodniono naukowo, że śpiewanie fraz ułatwia ich pamiętanie 🙂

Powodzenia

Autor: Jakub Ciszak

 

 

 

Dźwięk jest jednym z najpowszechniej otaczających nas bodźcem fizycznym, od tysiącleci człowiek kształtował zmysł słuchu, który początkowo pozwalał mu po prostu funkcjonować w przyrodzie. Z czasem funkcje słuchu zostały poszerzone o odbieranie nowego spektrum, jakim jest muzyka. W epoce największego rozkwitu muzyki klasycznej ludzki organizm pokazał swoje niesamowite możliwości wyłapywania najbardziej subtelnych elementarnych składników dźwiękowych. Dzisiaj wiemy, że wśród nas są ludzie obdarzeni tzw. słuchem absolutnym, dla których odchylenie o 2 herce jest karygodnym odstępstwem od normy.

Kiedy zaczynamy rozmawiać o cechach brzmieniowych gitar, w szczególności dobrej jakości gitar akustycznych, szybko osiągamy charakterystyczny punkt, w którym kończą się nam określenia, jakimi moglibyśmy szczegółowo i precyzyjnie opisać to, co słyszymy. Wystarczy posłuchać trzech lutniczych instrumentów o identycznym kształcie pudła rezonansowego, różniących się jedynie rodzajem zastosowanego do budowy drewna. Jak mamy opisać różnice? Słowa typu „ciepłe”, „nieco ostrzejsze”, „wycofane brzmienie” i podobne nie są w stanie oddać tego, co przecież fizycznie słyszymy.

Wyobraźmy sobie w takim razie stan umysłu świadomego i uczciwego projektanta elektroniki dedykowanej dla takich instrumentów. Ten człowiek doskonale wie, że nie ma żadnej możliwości fizycznego obliczenia całego zestawu parametrów niezbędnych do osiągnięcia optimum. Jedynym rozwiązaniem jest precyzyjne i żmudne prototypowanie poparte wieloma miesiącami prób odsłuchowych, w których uczestniczy wiele osób (przecież każdy słyszy nieco inaczej!). Dokładnie taką drogę wybraliśmy i dzisiaj jesteśmy w stanie potwierdzić słuszność tego wyboru. Żadna masowa, optymalna z ekonomicznego punktu widzenia, metoda nie jest w stanie dostarczyć produktu o tak dobrej jakości. Podczas wytwarzania naszych modułów elektronicznych używamy precyzyjnie dobieranych, selekcjonowanych podzespołów wyłącznie najwyższej marki. Każdy produkt jest poddawany precyzyjnym testom zarówno elektronicznym, jak i odsłuchowym. W efekcie otrzymujecie Państwo wysokiej klasy system nagłośnienia, cechujący się kompaktowością, wysoką dobrocią, odpornością na warunki panujące na scenie, zabezpieczony przed wpływem czynników fizycznych oraz przed polem magnetycznym i elektrycznym wprowadzającym częste niekontrolowane zakłócenia sygnału w elektronice gitarowej niskiej jakości. Naszym zdaniem jest to najgorsza z możliwych niespodzianka dla koncertującego muzyka, który zamiast skupić się na emocjach muzycznych oraz kontakcie z Widzem musi  walczyć z nagle powstającymi zakłóceniami.

Naszą filozofią jest proste hasło:

ZAINSTALUJ  I  GRAJ,  DELEKTUJĄC  SIĘ  BRZMIENIEM  GITARY!